آزمایش های ساده آزمایش های ساده
تاریخ : یک شنبه 17 آذر 1392
نویسنده : محمد حسین سهامی

آزمایش با سکه

 

الف- سکه 25‌تومانی را داخل قیف کوچکی بگذارید و انتهای تحتانی قیف را با انگشت بگیرید. از لبه‌ی قیف نزدیک سطح داخلی آن محکم فوت کنید، می‌بینید که سکه به آسانی بلند می‌شود.

ب- این دفعه ته قیف را نگیرید و دوباره به قیف بدمید، این دفعه سکه بلند نمی شود، هر قدر فشار دم شما زیاد باشد باز سکه بلند نمی شود.  

 

                                       

  

 

وقتی که ته قیف با انگشت گرفته شده‌است و شما با فشار می‌دمید، جریان هوا دو کار می‌کند.

ابتدا فشار هوا روی سطح فوقانی سکه مؤثر واقع می‌شود ولی قسمتی از هوا نیز وارد محفظه‌ی محدود تحتانی شده و باعث ازدیاد فشار در آنجا گشته و این فشار سکه را به بیرون پرت می‌کند.

وقتی ته قیف مسدود نیست، جریان هوا تنها در روی سطح فوقانی سکه موثر می‌شود و فشار هوای محفظه‌ی پایین، بالا نمی‌رود، در نتیجه سکه همانطور بی‌حرکت و ساکن می‌ماند.   

 

  فرارچوب کبریت

دو عدد چوب کبریت را به طور موازی و با فاصله کم روی سطح آب قرار دهید. نوک چوب کبریت سوم را آغشته به مایع ظرفشویی کرده و در میان این دو با سطح آب تماس دهید. چوب کبریت ها به سرعت از هم دور می شوند.

در واقع مایع ظرفشویی کشش سطحی را در بین دو چوب کبریت کاهش می دهد و کشش آب از دو طرف چوب کبریت ها را از هم دور می کند.

  

 

 

 


 

قایق صابونی

 یک قایق کاغذی بسازید. یک شکاف در عقب قایق به وجود آورده و تکه ای صابون را در آن قرار دهید. این قایق را روی سطح آرام آب در یک ظرف بزرگ قرار دهید. کاهش کشش سطحی در عقب قایق و کشش سطحی آب از جلوی قایق باعث حرکت آرام قایق می شود. در واقع صابون به عنوان سوخت قایق به کار رفته است.

   

 


 

جریان های دارای جاذبه

با مداد چهار سوراخ در یک لیوان یک بار مصرف ایجاد کنید. سوراخ ها باید نزدیک به هم و در یک خط مستقیم و در قسمت پایین لیوان ایجاد شوند. لیوان را از آب پر کنید. جریان های آب ضمن خارج شدن از چهار سوراخ، به هم می پیوندند و یک جریان یا گاهی دو جریان تشکیل می دهند. در واقع پیوند هیدوژنی بین مولکول های آب، جریان های مجزا را به سمت هم می کشد. 

اگر جریان ها به طور خود به خود به هم نپیوستند، می توانید آن ها را با هدایت دست به بچسبانید  


 

استعداد آب در خوردن سکه! 

یک لیوان یا شیشه با دهانه گشاد را روی میز قرار دهید و آن را تا لبه از آب پر کنید، به نحوی که آب لبریز نشود و دیواره خارجی لیوان خشک بماند. حال تعدادی سکه یا کلید را به آرامی داخل آب بیندازید.
خواهید دید که تعداد غیر قابل تصوری سکه در آب جای می گیرد بدون آن که آب از لیوان بیرون بریزد. در واقع کشش سطحی آب کمک می کند تا سطح آب برآمده شده و از لبه های لیوان هم بالاتر برود.
 

                                           



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید و امیدوارم از مطالب بهره ی کافی رو برده باشید.دوستان ازتون ناراحت میشم که به وبلاگ مراجعه کنید و نظر ندید.با تشکر.